Array
(
    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 6728
        )

    [photographr] => Array
        (
            [0] => באדיבות עמותת אנוש
        )

    [_photographr] => Array
        (
            [0] => field_526e88dd85757
        )

    [journalist] => Array
        (
            [0] => מערכת זהר.נט
        )

    [_journalist] => Array
        (
            [0] => field_526e890585758
        )

    [youtube] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube] => Array
        (
            [0] => field_5309e571a1762
        )

    [youtube2] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube2] => Array
        (
            [0] => field_5371dcbebf175
        )

    [catcolor] => Array
        (
            [0] => #000
        )

    [_catcolor] => Array
        (
            [0] => field_5301f6811eafe
        )

    [catimage] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_catimage] => Array
        (
            [0] => field_53034084449ad
        )

    [slide_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [post_views_count] => Array
        (
            [0] => 916
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 359
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)
התעסוקה נותנת לי תחושה נפלאה של עשייה וערך

התעסוקה נותנת לי תחושה נפלאה של עשייה וערך

שתפו

הציטוט בכותרת שייך לעדי בר-ניר מעמותת אנוש, המתמודד עם פגיעה נפשית, שציין השבוע שנה להעסקתו בפאן ארט כרמיאל. מעסיקו משה פילוסוף: “העסקתו היא סיפור הצלחה. הוא מאד מסור לעבודה ואין יום שהוא לא אומר לי תודה לפני שהוא הולך הביתה”

 

עדי בר ניר בן ה-52 ציין השבוע שנה להעסקתו בפאן ארט, חנות המתמחה במוצרי אומנות בכרמיאל. “הקמתי את העסק לפני כ-14 שנה בעיר כרמיאל”, מספר הבעלים משה פילוסוף. “השם מייצג את מה שאני מאמין בו – אומנות בהנאה, כשאנחנו משרתים את כל מי שמתעסק באומנות באופן חובבני ומי שעושה זאת לפרנסתו”.

פילוסוף מעסיק שני עובדים בחנות, אחד מהם הוא כאמור עדי בר-ניר, המתמודד עם פגיעה נפשית מגיל צעיר. “התקשורת עם עדי התחילה לפני כשנה. הגיע אלי נציג מעמותת אנוש, וביקש לבחון האם זה אפשרי להעסיק את עדי. באותו רגע נתתי לו תשובה חיובית, משום שאם המטרה היא לאפשר תעסוקה למישהו, לא היתה מבחינתי שאלה של מה הוא יכול לתרום בפועל”, מתאר פילוסוף.

העסקתו של בר-ניר היא סיפור הצלחה, בעיקר בשל העובדה שהוא עצמו מגיע מתחום האומנות – אפיון שהוביל לאיטרגציה טובה ומהירה יותר שלו בתרבות הייחודית של העסק. “הגעתי לעבודה הזאת ולכרמיאל אחרי אשפוז די ארוך של תשעה חודשים. במשך 20 שנה עסקתי בציורי קיר בארה”ב, וכשחזרתי לארץ לפני חמש שנים עברתי תקופה לא טובה ואושפזתי במרכז הרפואי לבריאות הנפש ‘לב השרון’. עברתי לכרמיאל כחלק מתהליך השיקום שלי, וכך התחלתי גם לעבוד, בליווי צמוד של עמותת אנוש”, מספר בר-ניר.

“אנוש יצרו קשר עם ‘פאן-ארט’, ובגלל הרקע שלי באומנות כל המהות של החנות מאוד נגעה לליבי. משה, בעל הבית, היה מאוד פתוח, והציג את זה בצורה כזאת שהיתה מאוד לא מאיימת או מחייבת. הוא אמר שנתחיל לעבוד ונראה איך נתקדם, שזו תהיה משרה חלקית. מהר מאוד ראינו שזה עובד, ולאחר מעט זמן הוספתי לעצמי עוד כחצי שעה בעבודה, בגלל העומס. היום אני עובד כארבע שעות ביום עבודה, ארבע פעמים בשבוע. במהלך הזמן למדתי שני קורסים בנושא מתן שירות לצרכן מטעם בית הספר לשיקום בקרית אונו, כשמשה  קיבל באהדה את כל התהליכים”, הוא מוסיף.

כדי להעסיק בעלי מוגבלויות צריך יותר מאשר לב רחב – דרושה גם פתיחות ונכונות לקבל את השונה, על כל אילוציו ומגבלותיו, ובמיוחד כשזה בא על חשבון יחסי העבודה התקינים. “הפתיחות והכנות היא הרבה יותר גבוהה מאשר מול עובד שכביכול אין לו שום מגבלה, ואתה מגלה בתור מנהל את הגמישות”, מסביר פילוסוף. “למשל, עדי לא משרת לקוחות בעבודה, כי כשהצד השני לא יודע מי עומד מולו הוא עלול להיכנס לפינה לא נכונה וליצור בעיות.

“אבל התקשורת אצל עדי נמצאת במקום אחר, והוא שם את הכל על השולחן. כששמים את הכל על השולחן הכל נפתר. אני מכיר לא מעט עובדים וחושב שעדי מסור הרבה יותר לעבודה, הוא מוקיר ומעריך את העובדה שהוא מועסק והוא מודע לזה שזה לא מובן מאליו, עד כדי כך שאין יום שהוא לא אומר לי תודה לפני שהוא הולך הביתה. מעבר לעובדה שהוא מקבל שכר עבור מה שהוא עושה, יש הכרת תודה משני הצדדים על עצם החיבור הזה”, הוא מתאר.

“גמישות מבחינת המעסיק יכולה להוביל להמון אסירות תודה שמיושמת במהימנות ורצון להשקיע מצד המתמודדים”, מסביר בר-ניר. “יכול להיות שזה בנוי יותר לעסקים קטנים מאשר גדולים, למרות שגם במקומות ציבוריים יש יותר נטייה להעסיק אנשים עם מוגבלויות, אבל מבחינת המתמודדים בכל אופן זה נדבך מאוד משמעותי וחשוב – לתפעל נורמליזציה של החיים זה קריטי עבורם וזה נעשה בעזרת תעסוקה. הידיעה שיש סיבה לצאת מהבית, שיש מסגרת”.

לצד ההכרה בהצלחתו, בר-ניר מודע ומכיר בהצלחתו לדבריו. “יש הרבה מפעלים מוגנים שבהם אנשים לא מתוגמלים כמו בשוק החופשי, וזה יוצר אצל המתמודדים המון תסכול. מידת האמביציה של אדם היא ישירה לתגמול שהוא מקבל, והרבה אנשים נופלים בדרך. מקומות מנצלים את העניין שאלו אנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים ומקפחים אותם, ולמעשה זה מעכב את ההחלמה יותר מאשר תורם לה”, הוא אומר.

בר-ניר מוסיף את המלצתו להעסקה חיובית ואופטימאלית של אוכלוסיית בעלי המוגבלויות. “אני חושב שהמסגרת היא קריטית וחשובה מבחינת תחושת החיוניות וסדר היום, אני נפלתי על מקום שנהניתי ממנו וקיבלתי בו תמיכה ואין לזלזל בזה. זו לא משרה מלאה אמנם, אבל זו תוספת משמעותית לחיי היום-יום, תחושה נפלאה של עשייה וערך.

“בעקבות ההתבססות הזאת עברתי הכשרה לפרויקט ‘עמיתים מומחים’ של עמותת לשמ”ה שאני חבר בה, והתמיינתי למשרה במרכז הרפואי לבריאות הנפש ‘מזרע’ שבעכו, המכשירה פגועי נפש לעבודה עם מאושפזים במחלקות של המרכז הרפואי, כאנשי צוות מן המניין”.

משרד התמ”ת מעודד את קליטתם של עובדים בעלי מוגבלויות בשוק החופשי, מאפשר התאמות של העובדים במקומות העבודה ומשתתף בעלויות העסקתם ע”פ קריטריונים ובאמצעות סל תמיכות לארגון כגון: סיוע חד פעמי בהנחיה של עובדי המפעל או הצוות האחראי בנושא התמודדות עם העסקה של עובדים עם מגבלות. סיוע בשכר לעובד הארגון המשמש כחונך לעובד עם המוגבלות. וכן קיימת אפשרות על פי חוק העסקה בשכר מינימום מותאם – על פי אבחון ובאישור תמ”ת.

ליצירת קשר, אנוש כרמיאל: 054-9299731, 04-958442

כתבה מעניינת:

שביל אופניים כרמיאל חברת נתיבי ישראל

תוותרו על הרכב? שביל האופניים החדש של כרמיאל

שתפובימים אלו הסתיימה סלילת שביל אופניים בעיר בהשקעה של כ-3 מיליון ש"ח, פרויקט שהובילו משרד …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *